Malam tadi (semalam) lebih kurang jam 1 pagi, aku terjaga dari tidur yang lena.. rasa agak resah dan gelisah, mungkin disebabkan cuaca yang hangat atau suam-suam kuku pada malam itu, membuatkan aku terjaga dan tidak boleh meneruskan ibadat yang paling ikhlas ini..

Tetapi pada ketika itu (selepas terjaga dari tidur), tidak terlintas langsung di hatiku untuk mengucapkan "Subhanallah" kerana ada sebuah hadith riwayat Al-Bukhari dan At-tirmidzi meriwayatkan, suatu ketika Rasulullah S.A.W terkejut/terjaga dari tidur, baginda mengucapkan kalimah "Subhanallah" ...(sambungan hadith pada artikel akan datang).

Mungkin sebab aku tengah mamai baru bangun tidur, so..tak ingat nak melafazkannya... Lantaran itu, kubangun dari tidurku sambil tangan kanan mencapai handset dan remote tv.. (pergh..ayat skema!) sempat la tengok ulangtayang match Arsenal vs Bacra..yg kena titik 2-1 kelmarin.. sambil dok mengadap facebook via my lappy yang sentiasa berjaga malam..tetiba, ada la seorang usahawan muda L tu menyapa aku..dia suruh aku tidur sebab dah malam... aku cakap yg aku baru je bangun...

Ringkas punya cerita, aku tinggalkan my lappy kejap..bersiap untuk ber-Qiamullail, and then gi masak nasi, masak lauk ayam masak lemak untuk bawa bekal esok paginya (hari ini).. oleh kerana My Aleeya kurang sihat..tugas di dapur pula akan diambil alih oleh aku sendiri...

Tengah dok layan memasak..teringat kisah khasiat Buah Delima yang diceritakan oleh seorang sahabat baikku di pejabat.. so, aku pegi la bukak peti ais..alangkah terkejutnya aku, ada sebelah suku buah delima dalam peti ais tuh.. yang terlintas di hati dan berkata: mungkin ini buah delima dari Syurga kot..

Then, tak cakap banyak..terus amik makan..tapi yang suku je..yg sebelah tu aku tak usik..sebab nak simpan untuk esok (hari ini).. ehm..terkejut jugak..macam tau2 je aku teringin nak makan buah delima.. Allah kan maha mengetahui niat isi hati manusia...

sebelum tidur..aku sembang jap dengan usahawan muda L tadi tu..aku cakap:

Akhi Ameer : aku nak masuk syurga sekarang..
Usahawan Muda L : hahaha..faham2..
Akhi Ameer : ko xleh ikut..hehe
Usahawan Muda L: ok xpe, aku masuk pintu lain..
Akhi Ameer : ?????

boleh ke camtu ???



8 Comments

akuameer said…
maksudnye apa?? maka benarlah apa yg diberitakan..tiada yang benar melainkan benar belaka...
IbnMustakim said…
Assalamualaikum...

Tahniah kerana berjaya menghasilkan penulisan bagi melayakkan anda memenangi ipad percuma.

Entry anda telah dibaca berulang kali dan hasilnya adalah ulasan seperti berikut:

1. Apa nilai yang anda nak kongsi dalam penulisan ni? anda hendakkan sesuatu (percuma pulak tu) seharusnya anda juga memberikan sesuatu terlebih dahulu kepada pembaca Blog MySuperKids.

2. saya tidak nampak kesediaan anda untuk 'memberi' ilmu atau manfaat melainkan pada beberapa perkara (merujuk penulisan ini shj) iaitu :

Tidur itu ibadat paling ikhlas.

Peringatan terhadap sunnah Rasulullah saw (itu pun sekerat).

Nasihat qiam.

Contoh suami mithali.

Buah delima? apa ada dgn buah delima?

Itu pun tidak digarap dgn gaya yg memuaskan.

3. Moga Allah memberi hidayah dan taufik-Nya kepada kita semua
akuameer said…
Waalaikumsalam warahmatullah..

Terima kasih atas komen Sdr. Ibn Mustakim.

Sebenarnya, posting ini adalah berbentuk santai dan bersahaja..tiada apa2 persediaan ilmu, hanya sebuah nukilan kosong..rasa nak kongsi, silakan..

Ringkasnya, nak bagi faham bahawa, ramai manusia yang ingin mengejar kehidupan dunia yg sementara ini dan sentiasa berharap agar dunia sentiasa berada di dalam genggamannya.. hari-hari minta benda dunia, lama-lama dunia masuk dalam hati, akhirat pula pergi mana..

teringat kisah dulu2 ustaz pernah pesan, mintalah Syurga..buat apa minta dunia, esok kena hisab..walaupun kita perlukan dunia kerana ia adalah keperluan dalam kehidupan..

dah berjela nih..ringkas lagi..

1. dah crita kat atas..mintalah syurga plak yer..bukan nak sangat i pad tuh..tak best pun..

2. mmg tiada persediaan ilmu dalam penulisan tersebut, hanya santai2 jer..

3. Hadith berkenaan Rasulullah terjaga dari tidur itu panjang (lupa nak hafal matan) tapi ada salinannya...pastu nak kena syarah matan lagi..perlu ikut adabnya..

tidak mahu digunakannya utk kepentingan dunia.. tetapi akan di isi pd posting khas berkenaan dgn hadith tersebut...

Buah delima? rujuk surah Ar-Rahman: 68. tgh mengidam kot nak makan buah delima..hehe!!

Santai jer.. tak suka tulis panjang2.. cuma kalau dah boring, itu merapu jawabnya...

Wallahu A'lam..
nur said…
terima kasih penerangan itu!!!
akuameer said…
sama2...sokongan anda semua amat dihargai.
juanita said…
good luck

http://www.tetikusrusak.net/contest-birthday-party-paling-happening/
Bee said…
good luck ! jom cabaran kedua dh bermula .. kita dalam kumpulan yg sama

http://mysuperkids.net/ipad-mysuperkids-cabaran-bermula-semak-nama-anda/