PUASA ENAM SYAWAL VS. PUASA QADHA’ (GANTI)
Puasa sunat enam Syawal sememangnya sudah sedia maklum dikalangan masyarakat kita pada hari ini. Momentum puasa Ramadhan harus diteruskan dengan berpuasa enam hari di bulan syawal ini bagi memperoleh ganjaran pahala menyamai berpuasa selama setahun. Hal ini berdasarkan hadith. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ
"Barangsiapa yang telah berpuasa Ramadhan
kemudian diikuti dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka baginya pahala sama seperti
berpuasa ad-Dahr (setahun)". (Riwayat Muslim)
Namun isu yang kerap menjadi persoalan
di sini ialah berkenaan tentang puasa yang manakah perlu didahulukan di antara melakukan
puasa enam Syawal atau menggantikan puasa Ramadhan (Qadha’) yang telah lalu?
Berdasarkan hadith yang bermaksud:
“Dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu (wajib) ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya". (Riwayat Al-Bukhari)
Hadith di atas menyatakan kepada kita tentang keutamaan
antara amalan wajib dan sunat. Oleh itu, tanggungjawab menunaikan puasa qadha’
adalah lebih besar berbanding puasa enam hari syawal, bahkan ia merupakan ‘hutang'
ibadah kita dengan Allah SWT, manakala puasa enam hari syawal hanyalah sebagai
tambahan pahala sahaja.
Tetapi bagi individu yang perlu menggantikan puasanya
dengan bilangan hari yang banyak sehingga menyebabkan dia terlepas peluang
untuk berpuasa enam syawal, maka haruslah ia menunaikan puasa enam syawal
terlebih dahulu, ini kerana waktu untuk berpuasa enam adalah singkat berbanding
puasa qadha’ (sepanjang tahun).
Lantaran itu, persoalan menggabungkan puasa qadha’
dengan puasa enam juga menjadi isu yang selalu bermain dalam masyarakat. Maka
jawapan ringkasnya ialah tidak harus menggabungkan kedua-duanya bagi
mereka yang berkemampuan dari sudut kesihatan, masa dan lain-lainnya. Ini
adalah kerana puasa qadha’ adalah puasa wajib yang perlu diberikan tumpuan
sepenuhnya bagi mengangkat tuntutan kewajibannya.
Justeru, bagi mereka yang menghadapi kesukaran disebabkan
uzur atau tidak mampu untuk mengasingkannya, maka berdasarkan pandangan beberapa
ulama dalam mazhab Syafie yang dinukilkan dari kitab Mughni Al-Muhtaj yang mengharuskan
menggabungkan puasa kedua-duanya sekali.
Tetapi, hendaklah didahulukan niat puasa qadha' kemudian diikuti dengan niat puasa enam syawal. begitulah kaedahnya yang disarankan oleh para ulamak. Wallahu A'lam.
MOHD AMIRUL BIN KAMARUDIN
04 Syawal 1441H / 27 Mei 2020M
0 Comments